Chat with us, powered by LiveChat

SKREVET AV LINE PEDERSEN, PRE-MEDISIN, 4 UKER PÅ ZANZIBAR.

Hei alle sammen,

Mitt navn er Line og jeg er med Try Medics på Zanzibar i mars 2018. Jeg er med som pre-medisin studerende. Mine gode venninner Emma og Izabella har i tidligere oppslag skrevet masse om vår hverdag her på Zanzibar. Derfor ville jeg fortelle dere om min største opplevelse utenfor sykehuset, nemlig safarituren.

Vi var 16 stykker som var klare for å bli kjørt til havnen på Zanzibar torsdag etter sykehuset. Vi var på forhånd advart mot at det kom til å være veldig mange der, og det viste seg å stemme. Etter at vi hadde fylt ut papirene våre, og etter at alle var blitt godkjent, ventet det seg en to timers båttur med ferge til Dar Es Salaam. Båten var proppet med lokale, og vi måtte sitte på gulvet, for å holde oss samlet. Her tror jeg vi sammen følte oss som ekte lokale.

Ved ankomst til Dar stod vår guide Richard klar til å hente oss. Sammen med to andre sjåfører kjørte de oss til et hostel, hvor vi skulle overnatte, før avgang tidlig neste morgen. Det var en hyggelig kveld på et veldig fint hostel, hvor vi alle la oss tidlig, så vi kunne være friske og raske til fredagens opplegg.

Fredag morgen klokken 06 var vi alle klare til avgang mot Mikumi Nasjonalpark i 3 jeeper. Turen fra Dar til Mikumi varer i 6-7 timer, og på turen sov vi, sang vi og fikk sett mye. Da vi endelig nærmet oss nasjonalparken begynte vi å se de første dyrene, og begeistringen var stor! Giraffer, impalaer og aper var de første dyrene vi så. Da vi først kom inn i nasjonalparken kjørte vi ikke lengre enn 1 min før vi kunne se de første zebraene og elefantene. Det var virkelig mange dyr der. Vi fikk tatt masse fine bilder mens vi kjørte mot der vi skulle ha lunsj inne i parken.

Etter lunsj kjørte vi videre, og der var mange dyr over alt. Spesielt så vi mye giraffer, zebraer, elefanter, impalaer, vortesvin, gnuer, bøfler og mange forskjellige typer fugler. Mens vi var totalt oppslukte av utsikten fra bilen fikk vår sjåfør beskjed om at det var sett løver. Vi kjørte avgårde i stor fart, og vi kom til slutt frem til en ung hanløve som lå og slappet av i skyggen. Vi ble alle svært begeistret da den reiste seg og gikk forbi jeepen vår! Deretter gikk jakten videre på flere løver, og 5 min senere fant vi 3 hunløver, som lekte rundt med hverandre.

Da vi ikke trodde dagen kunne bli bedre, så kjørte rett forbi 2 leoparder, som er svært sjeldent å se. Vi fikk altså på en ettermiddag se alle av “The Big 5”, som er mulig å se i Mikumi Nasjonalpark. Humøret var på topp på vei til hotellet som vi skulle sove på de neste to nettene.

Lørdag morgen ble frokosten servert klokken 06.30 og klokken 07 var vi igjen på vei ut mot nasjonalparken. Vi startet dagen med å se en hanløve, som så god og mett ut, og videre en hunnløve so, nøt morgensolen på savannen. Deretter gikk turen videre mot området med flodhester og krokodiller, hvor vi så mange flodhester og flere krokodiller som koste seg i vannet. Igjen spiste vi lunsj midt på savannen, omringet av vakre omgivelser. Etter lunsjen gikk turen igjen rundt på den fredfulle savannen, hvor vi stille og rolig kjørte blant dyrene og hadde god mulighet til å ta bilder. Etter en hel dag på savannen kjørte vi mot hotellet, hvor vi spiste en god middag. Og jeg tror at alle sov virkelig godt den natten.

Søndag morgen ble frokosten servert 06.30, og etterpå begynte kjøreturen mot Dar, hvor vi igjen skulle ta fergen. På vei kom det skikkelig nedbør, og vi ble ordentlig våte på tross av at vi satt inni bilene. Vi hadde mye moro med nedbøren, men det var godt det roet seg innen vi kom frem til Dar. Det var 2 nye timer på fergen før vi igjen var på Zanzibar, hvor vår sjåfør stod klar og ventet på oss. Det gjorde heldigvis middagen og da vi kom frem til huset. Dette var en helt fantastisk langhelg, som bød på noen av de villeste opplevelsene. Jeg kan anbefale alle som tenker på medisin, sykepleie, tannlege eller å bli jordmor å reise med Try Medics til Zanzibar, og samtidig dra på safari. Jeg tør til og med å love at dere får en opplevelse for livet som dere aldri kommer til å glemme.